Saturday, December 27, 2008

Mampa town time

Ashlee fick flunsan för ågra dagar sen och låg däckad i två dagar. Nu är det mammas tur. Stackarn hade över 39 graders feber i natt. Återstår att se om jag är härnäst eller om jag lyckas hålla mig frisk...Chansen är liten men finns!
Julafton var mysig med god mat och mys. Vi hade kommit överens om att bara ge pengar men jag fick ialla fall en jättefin ring och ett halsband, samt den obligatoriska chokladasken. Bror min hade köpt mig en hel bunte svenska böcker, vilket jag givetvis ÄLSKAR ( boknörd I am, har bara inte haft tid att läsa skönlitteratur alls sen jag började skolan.) Var ut på juldagen på Nex, mycket trevligt, såg en del hemvändare samt en del idioter. Något som stör mig är när folk klankar ner på sin hemstad; när de tycker att de är så himla tuffa och häftiga för att de flyttat någon annanstans. Det fanns en tid när jag också spydde galla på Gällivare, men kom igen - det finns gränser. En liten tönt-tjej med ett tunt pannband stod bakom mig i kön på toan och sa sarkastiskt hur "alla" i Gällivare var så feta och fula och gnällde över ungefär allt som har med Gällivare att göra. Man behöver inte säga så taskiga saker om folk bara för att man tycker att man själv är så häftig med sommarens pannband a'la Nicole Richie och för att man flyttat från stan. Sånt stör mig verkligen! Var stolt över ditt ursprung, för fan! Men jag antar att man behöver växa till sig lite i knoppen innan man inser att det inte är så jäkla coolt att vara elak.
Moster och man plus kusinerna kom på besök igår från Boden, hemskt trevligt. Vi gick på rean och jag handlade endast en tröja samt en tröja till A. Sen så åt och åt och åt vi...Som man gör när man är här uppe. "Ät nu!" som alla i vår släkt utropar när man äter lunch/middag. "Tyckte du det var dåligt?" när man endast ätit en stor portion. "Hoja, ät nu!" trugar de och man lyder ju. Mat är gott. Mammas mat är ännu godare.
Jetlagen vägrar ge med sig. Jag vaknade tre i natt och lyckades inte somna om...

No comments: